Maailman suurin sosiaalinen media Facebook on yli miljardilla käyttäjällään otollinen alusta erilaisille huijauksille ja viruksille, joita käyttäjät osittain tietämättään levittävät. Palvelu pyrkii karsimaan ongelmia, mutta ajoittain jotkut huijaukset ja virukset leviävät hallitsemattomasti.
Viime päivinä myös suomalaisten käyttäjien keskuudessa on levinnyt poikkeuksellisen nopeasti kuva, jossa mainostetaan poikkeuksellisen edullisesti myytäviä Ray-Ban -aurinkolaseja. Tälllaisen mainoksen nähdessään sitä ei tule klikata lainkaan, vaan sen sijaan ilmoittaa Facebookille huijauksesta.
Useissa tapauksissa mainosta klikanneen käyttäjän tietämättä kuvaa on levitetty käyttäjän nimissä edelleen ja mainokseen on nimetty mukaan useita käyttäjän Facebook-kavereita. Heidän hyväksyessään nimensä lisäämisen on kierre taas jatkunut. Jos mainosta on klikannut ja nimi yhdistetty siihen, tulee kaikki mainokseen liittyvä poistaa nopeasti näkyviltä.