On tutkittu, että mainokset saavat houkuttelevuudellaan ihmiset haluamaan mainoksissa olevia asioita. Sama pätee myös herkullisiin ruokakuviin. Ihmisille tulee nälkä ja pieni naposteleminen alkaa houkuttelemaan heti sen jälkeen kun he ovat katselleet hyvältä näyttävistä annoksista otettuja kuvia.
Instagramissa ja Pinterestissä on pilvin pimein mitä herkullisemmilta näyttäviä kuvia annoksista, jotka pursuavat rasvaa, suolaa ja sokeria.
Ylitsevuotavat kakkupaloilla viimeistellyt pirtelöt ja juustomakaronista tehdyillä sämpylöillä rakennetut pekonihampurilaiset voivat saada veden kielelle, mutta sen lisäksi ne saavat Health-lehden mukaan katsojan hyvällä todennäköisyydellä myös jääkaapille. Ruokakuvien katsominen saa ihmiset haaveilemaan kyseisessä kuvassa olevasta annoksesta.
Etelä-Kalifornian yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan herkullisten ruokakuvien katsominen aktivoi aivoissa sellaisia palkitsemisen ja mielihyvän alueita, joita on vaikeaa tyydyttää salaatilla. Tämän vuoksi kuvia katselleen on vaikeampi samana päivänä kieltäytyä rasvaisista herkuista tai makeista houkutuksista.