Mainosten ja elokuviin kätketyn piilomainonnan tarkoituksena on se, että ne aiheuttaisivat katsojissa uusia mielihaluja. Herkullisten ruokien näkeminen voi saada nälkäiseksi, mutta tietyn genren elokuvilla on myös toinen vaikutus ihmisiin.
JAMA Internal Medicine -sivusto kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan elokuvan sisällöllä ja kuvien leikkaustahdilla on vaikutusta siihen paljonko ihmiset syövät katsellessaan televisiota.
Kävi ilmi, että varsinkin nopeatempoiset toimintaelokuvat saavat ihmiset syömään enemmän. Myös äänimaailman ja musiikin nopeat muutokset saavat ihmiset syömään enemmän.
Opiskelijoilla suoritetussa tutkimuksessa koehenkilöt laitettiin katsomaan nopeatempoisia ja hidastempoisia elokuvia 20 minuutin ajan. Koehenkilöiden eteen oli asetettu reilusti erilaisia naposteltavia, joita henkilöt saivat syödä haluamansa määrän.
Tutkimuksen jälkeen huomattiin, että nopeatempoista toimintaelokuvaa katsoneet söivät painolta lähes kaksinkertaisen määrän naposteltavia ja ahmivat 65 prosenttia enemmän kaloreita kuin rauhallisempaa elokuvaa tai äänetöntä elokuvaa katsoneet.