Black Friday -nimi ei voi olla kenenkään yksinoikeus

Viihdeuutiset · Stara.fi

Tänään vietetään perinteistä Black Friday -päivää, jolloin vähittäiskaupat tarjoavat tavallista muhkeampia tarjouksia niin myymälöissä kuin verkossa. Suomessa teemapäivä on johtanut erikoiseen tilanteeseen, sillä rallikuskina tunnetun Marcus Grönholmin yritys omistaa sen tavaramerkin.

Useat mediat ovat kertoneet Grönholmin ihmetelleen tavaramerkkinsä luvatonta käyttöä, josta hän on myös kirjelmöinyt yrityksille. Tavaramerkkien asiantuntija ja Staran päätoimittaja Jocka Träskbäck kuitenkin kertoo, että Suomessa kenellään ei todennäköisesti ole yksinoikeutta Black Friday -tavaramerkkiin, vaikka tavaramerkki onkin rekisteröity.

– Marcus Grönholmin MG Properties -yritys omistaa vuonna 2012 rekisteröidyn tavaramerkin ”Musta Perjantai, Black Friday” luokassa 35, joka kattaa vähittäismyynnin, mainonnan ja markkinoinnin. Eli juuri ne luokat, joissa tunnusta käytetään yleisesti kautta maailman, Träskbäck kirjoittaa blogissaan.

Tavaramerkki tuo haltijalleen yksinoikeuden käyttää tunnusmerkkiä tiettyjen tavaroiden tai palvelujen kaupallisena tunnuksena. Tavaramerkeissä on kuitenkin olemassa niin sanottu vapaana pitämisen tarve.

Vapaana pitämisen tarve nousi taannoin otsikoihin, kun Stara paljasti suomalaisen yksityishenkilön rekisteröineen joukon hymiöitä tavaramerkeikseen. Paljastuksen jälkeen rekisteröintejä vastaan tehtiin ennätysmäärä väitteitä ja hymiö-tavaramerkit kumottiin. Lopulta myös KHO vahvisti, että hymiöitä ei voi rekisteröidä.

Samaa pykälää voidaan soveltaa myös tavaramerkkiin ”Musta Perjantai, Black Friday”. Vaikka MG Properties on rekisteröinyt tavaramerkin Suomessa ja PRH on hyväksynyt rekisteröinnin, ei rekisteröinti Träskbäckin mukaan välttämättä tuota mitään yksinoikeutta.

– Asian todellinen laita punnitaan vasta, jos merkinhaltija haastaa jonkun tavaramerkin käyttäjistä käräjille ja jos haastettu nostaa vastakanteen merkin kumoamiseksi mainitsemastani syystä. Uskon, että MG Properties ei tule viemään yhtään tapausta oikeuteen. Indikaatiota tuloksesta antaa ehkä se, että vuonna 2012 tavaramerkki meni rekisteriin, mutta vuonna 2013 ”Black Friday Finland” ei enää mennytkään rekisteriin, Träskbäck kirjoittaa.

Marcus Grönholm ei suinkaan ole keksinyt ”Musta Perjantai, Black Friday” -tunnusmerkkiä, sillä Black Friday -nimen keksivät 1960-luvulla yhdysvaltalaiset poliisit, jotka päivittelivät Kiitospäivän jälkeisen suositun shoppailupäivän valtavia ruuhkia. Yhdysvalloista termi on levinnyt koko maailmaan ja muodostunut erään teemapäivän vakiintuneeksi nimitykseksi.

– Tilanne on sama kuin että saisin puolivahingossa rekisteröityä tavaramerkit Movember, Aprillipäivä tai Isänpäivä. Rekisteriin ne voi toki saada, jos virastossa käsittelijänä toimii joku vastavalmistunut harjoittelija. Ne saa kuitenkin halutessaan kumottua tuomioistuimessa, Träskbäck kirjoittaa blogissaan.

Panimoyhtiö Hartwall lähetti äskettäin kieltokirjeitä panimoille, jotka olivat käyttäneet oluidensa myynnissä Oktoberfest-nimitystä. Hartwall on rekisteröinyt tavaramerkin Oktoberfest itselleen, mutta Päivän Lehti -verkkomedian mukaan yhtiö ei ole kovin vahvoilla, jos asiaa puidaan tulevaisuudessa tuomioistuimessa.