Lapsille suunnattujen tuotteiden mainonnassa on lähes aina käytetty hyväksi piirroshahmoja. Nyt kuitenkin on tehty uusi säännös, jonka mukaan roskaruoan ja epäterveellisten ruokien mainonnassa ei saa käyttää enää maskotteja, jotka houkuttelevat lapsia.
Daily Mail -lehden mukaan Iso-Britanniassa mainontaa valvova Committee on Advertising Practice on julkaissut uudet mainontaa koskevat säännöt, joiden mukaan lapsille suunnatuissa epäterveellisiä tuotteita mainostavissa kampanjoissa ei saa käyttää enää maskotteja tai piirroshahmoja. Kuvat saavat kuitenkin olla vielä tuotteiden pakkauksissa samalla tavalla kuin aiemminkin.
Englannissa ollaan huolissaan siitä, että lasten ylipaino on edelleen nousussa. Yli viidesosa neljä- ja viisivuotiaista lapsista on ylipainoisia. 33,5 prosenttia 10-11 -vuotiaista lapsista on ylipainoisia, ja 11-15 -vuotiaiden kohdalla määrä nousee jopa 35,1 prosenttiin. Tämän vuoksi kaikkia lapsille kohdistuvaa roskaruoan mainontaa halutaan vähentää.
Uusien sääntöjen mukaan mitään lasten tunnistamaa maskottia, piirroshahmoa tai julkisuudessa olevaa henkilöä ei saa käyttää mainoksissa, joissa lapsille mainostetaan tuotteita, joissa on korkea rasva-, suola-, ja sokeripitoisuus. Esimerkiksi aamiaismuropaketeissa tiikerin tai muun hahmon kuva on edelleen sallittu, mutta kuva ei saa näkyä enää lehtien painetuissa mainoksissa tai televisiomainonnassa.
Sääntöjen mukaan pikaruokaravintolatkaan eivät saa mainostaa lapsille suunnattuja aterioita animaatioista tuttujen hahmojen avulla. Lapsille suunnatuissa terveellisissä tuotteissa saa edelleen käyttää maskotteja ja hahmoja, jotka saavat lapset innostumaan heille hyviä ravintoarvoja sisältävistä tuotteista.