Marraskuussa kerroimme miten Teuvalaisen Laidun Hereford -lihatilan ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” kampanjasta oli valitettu mainonnan eettiseen neuvostoon. Nyt neuvosto on käsitellyt asian ja tyrmännyt mainoskampanjan.
Neuvoston verkkosivuilla julkaistun lausuman mukaan mainoksessa liha-sana viittaa naisiin, joten se vahvistaa naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa. Tästä syystä ilmaisu on tasa-arvoa loukkaava.
Mainostaja oli teuvalainen lihatila Laidun Hereford. Kampanja sai runsaasti huomiota, ja monet pitivät sitä lähinnä hauskana. Mainonnan eettisen neuvoston näkemys lihatuotteiden mainoksessa olevan liha-sanan loukkaavuudesta ihmetyttää nyt alan toimijoita.
– Kampanjamme iskulause ei ota kantaa sukupuolirooleihin. Liha muodostaa 100 prosenttia yrityksemme liikevaihdosta. Olemme internetissä tarjottavan lihan edelläkävijä. Emme ota kantaa deittipalvelu Tinderin käyttäjien tarkoitusperiin. Valittajalla käsitteet ovat menneet sekaisin. Laidun Hereford ei ota kantaa naiseen, naisen vartaloon tai naisen rooliin, mutta Laidunhereford.fi-nettisivulta voi hakea ja ostaa lihaa, Laidun Hereford vastasi valitukseen.
– Mainosten hyvän tavan mukaisuuden osalta neuvosto toteaa, että lihatuotteiden mainoksessa ilmaisu ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” voidaan tulkita viittaavan naisiin. Esitetyssä yhteydessä naisiin viittaava sana ”liha” toistaa ja vahvistaa naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa. Ilmaisun voidaan katsoa olevan tasa-arvoa loukkaava, neuvosto kirjoittaa lausumassaan.