Leeds Beckettin yliopistossa on toteutettu tutkimus, jonka mukaan uskonnollisten maiden koululaiset menestyvät heikommin luonnontieteessä ja matematiikassa. Tutkimuksen mukaan myös yhteiskunnallinen rakenne ja uskonnon parissa vietetty aika määrittelevät lapsen koulumenestystä.
– Tieteelliset ja matemaattiset aineet ovat avainasemassa nykyaikaiseesa yhteiskunnassa. Tutkimuksemme mukaan koulutus hyötyisi maanläheisemmästä lähestymistavasta. Esimerkiksi Yhdistyneen kuningaskunnan tulisi harkita uudelleen sitä, kuinka paljon maassa investoidaan uskonnon opetukseen, tutkimukseen osallistunut psykologian professori Gijsbert Stoet kertoo Leeds Beckettin yliopiston julkaisemassa artikkelissa.
Tutkimuksessa vertailtiin 14-15-vuotiaiden lasten koulumenestystä matematiikassa ja tiedeaineissa. Mukana oli 76 maata. Tuloksissa otettiin myös huomioon eri maiden uskonnollisuus, koulutustaso, terveydenhoito ja taloudellinen tilanne.
Lopputuleman mukaan mitä enemmän maassa käytettiin aikaa uskontoon, sitä enemmän se vaikutti negatiivisesti koululaisten menestymiseen matematiikassa ja luonnontieteessä. Vähiten uskonnolliset tutkimukseen osallistuneet maat olivat Tsekki, Japani, Viro, Ruotsi ja Norja. Eniten uskonto vaikutti puolestaan Qatarissa, Indonesiassa, Egyptissä, Jordaniassa ja Tunisiassa.