Internetin valtakaudella ihmisten huijaaminen on tullut vuosi vuodelta helpommaksi ja yleisemmäksi, ja ikävän usein myös mediat lähtevät mukaan valheiden levittämiseen. Manchesterin konsertti-iskun jälkimainingeissa tilanne on noussut taas esiin, kun useiden uhreiksi mediassa ilmoitetut eivät liity mitenkään koko tapaukseen. He siis elävät ja voivat hyvin.
Terrori-iskun jälkeen sosiaalisessa mediassa levisi hätähuutoja läheisten löytämiseksi, kun päivitysten kirjoittajat julkaisivat valokuvan ja kertoivat kuvan henkilön olevan kadoksissa. Hyvää tarkoittavat ihmiset levittivät sen jälkeen kuvia tuhansia kertoja. Ongelmaksi kuitenkin muodostui, että tapaus tapaukselta yhä useampi päivityksistä ei pidä paikkaansa, kun ilkeitä piloja julkaistaan verkossa. Myös kuvat on otettu usein sosiaalisesta mediasta. Niin kävi myös Manchesterin iskun kohdalla.
The Guardian kertoo perheenäidistä, jonka järkyttyi löydettyään oman tyttärensä kuvan maailman suurimpiin verkkomedioihin kuuluvan Daily Mail -lehden sivuilta Manchesterin uhreja käsittelevästä artikkelista. Rachel Devine oli juuri kotiutunut sairaalasta, kun hänen ystävänsä soitti ja kysyi onko perheen pikkutyttö Gemma kunnossa.
– Olin juuri päässyt leikkauksesta, joten en kyennyt vastaamaan nopeasti. Voin vain kuvitella, että toimittajat olivat löytäneet kuvan ja sen yhteydessä olleen etsintäkuulutuksen kovassa kiireessä tehdä aiheesta uutisia. Kuva oli sen jälkeen joka puolella, Rachel Devine kertoi The Guardianille.
Gemma-tyttö oli siis todellisuudessa kunnossa, eikä edes Manchesterissä, vaan kotonaan Australian Melbournessa. Gemma-tyttären kuva komeili Daily Mailin etusivulla uhreista kertovassa artikkelissa ja lisäksi uhrien kuvista tehdyssä kollaasissa. Lisäksi kuva päätyi Australian television aamuohjelmaan.
– Gemma oli luonnollisesti ihmeissään, kuten voidaan odottaa. Hän oli huolestunut ihmisistä, jotka olivat oikeasti kadoksissa sekä uhreista ja heidän perheistään. Hän oli huolissaan myös siitä ymmärtävätkö ihmiset, ettei hänellä ollut mitään tekemistä kuvansa levittämisen kanssa, perheenäiti kertoi.
Lähes samanlaiseen tilanteeseen joutui myös Yhdysvaltojen Ohiossa asuva Karen Bowersox, joka huomasi Down’s Designs -yhtiönsä vaatemalliston mainoskuvissa poseeranneen pojan kuvan Manchesterin uhreista kertovissa uutisissa. Ihmiset luulivat ensin, että Bowersox olisi lähettänyt kuvan valeuutisiin, mutta näin ei ollut. Alkuperäisen kuvan ja hätähuudon julkaissut Twitter-tili on sittemmin suljettu, eikä tekijästä ole tietoa.