Anteeksi pyytäminen on kohteliasta silloin, kun on tehnyt jotain väärin. Anteeksi pyytäminen näyttää muille myös sen, että ihminen pystyy itsevarmasti myös itse myöntämään omat virheensä. Kaikissa tilanteissa ei kuitenkaan kannata olla pahoillaan, koska se voi antaa muille väärän kuvan.
Anteeksi ei kannata pyydellä silloin, kun asian voi hoitaa kiitoksella. Anteeksipyynnön vastaanottava osapuoli reagoi positiivisemmin siihen, että hänen käytöstään kehutaan kuin siihen, että henkilö pahoittelee omaansa.
Anteeksi ei kannata pyytää silloinkaan, kun ei ole tehnyt mitään, mikä loukkaisi muita millään tavalla. Esimerkiksi oman ostoskassin pudottamista ei kannata pahoitella muille lähellä oleville, koska siitä on haittaa vain itselle.
Anteeksi ei tule pyytää silloin, kun saman virheen toistaa monta kertaa. Tällöin anteeksipyyntö ei enää toimi ja saa aiemmatkin pahoittelut tuntumaan siltä, että ne eivät olleet vilpittömiä. Huonon käytöksen toistuessa henkilön tulee keskittyä enemmän siihen, että ei toistaisi samaa virhettä uudelleen.