Suomalainen pääasiassa hiphop-artisteihin keskittynyt levy-yhtiö Rähinä on laajentanut toimintaansa viime vuosina voimakkaasti elintarvikkeiden puolelle. Rähinän Iso lerssi -makkara sai taannoin hymyn huulille, mutta Rähinän pääsiäismunat suivaannuttivat ainakin yhden kuluttajan.
Mainonnan eettinen neuvosto on nimittäin antanut lausuntonsa Rähinän pääsiäismunista, koska yksityishenkilö oli tehnyt niiden markkinoinnista lausuntopyynnön neuvostolle. Neuvosto oli kantelijan kanssa ilmeisen samaa mieltä, sillä se toteaa tuoreessa päätöksessään suklaamunien markkinoinnin olleen hyvän tavan vastaista.
– Suklaiset pääsiäismunat ovat lapsia kiinnostava tuote kohderyhmästä riippumatta. Kysymyksessä olevien pääsiäismunien käärepaperien värivalinnat ja niihin yhdistetyt sanalliset ilmaisut olivat niitä kokonaisuutena tarkasteltuna seksuaalisuuteen viittaavia, minkä vuoksi ne olivat lapsille sopimattomina hyvän tavan vastaisia.
Rähinän pääsiäismunien markkinoinnissa ja niiden kääreissä oli käytetty muun muassa lauseita ”Onpas sulla upea toi muna”, Muna on täynnä kaikkea kivaa”, ”Suuri upea muna”, ”Muna menee suuhun” ja ”Super kova muna”. Nämä lauseet yhdistettynä suklaamuniin olivat Mainonnan eettiselle neuvostolle liikaa.
– Tuotteen käärepaperien värivalinnat ja niihin yhdistetyt sanalliset ilmaisut ovat kokonaisuutena tarkastellen seksuaalisuuteen viittaavia. Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että kysymyksessä oleva markkinointi on seksuaalisen sisältönsä vuoksi lapsille sopimaton, vaikka pienimmät lapset eivät ymmärräkään tekstien ja värityksen merkitystä, neuvosto toteaa.