Suomen Posti on muodostunut parin viime vuoden aikana kansalliseksi häpeäpilkuksi, sillä se on osoittanut toistuvasti kykenemättömyytensä hoitaa alkuperäisen perustehtävänsä. Yritykset ja yksityiset saavat postinsa jopa kuukauden myöhässä ja usein laskujen kohdalla maksumuistutus saapuu ennen laskua.
Äskettäin Suomessa järkytyttiin tapauksesta, jossa Posti toimitti kutsut pikkulapsen hautajaisiin vasta hautajaisten jälkeen, minkä johdosta puolet vieraista ei tiennyt saapua tilaisuuteen. Parhaillaan verkossa ihmetellään myös tapausta, jossa Posti kuljetti postipakettia 14 kilometrin matkaa yli kuukauden, ja vastaanottajan saatua lopulta tiedon paketista se oli jo palautettu lähettäjälle.
Postipaketti lähetettiin Helsingin Munkkivuoresta 14 kilometrin päähän Espooseen 28. kesäkuuta, mutta tieto paketin saapumisesta toimitettiin vastaanottajalle vasta 31. heinäkuuta, eli kuukausi ja kaksi päivää myöhemmin. Ensimmäinen paketti-ilmoitus ei koskaan saapunut perille, ja toinen ilmoitus paketista oli lähetetty 21. heinäkuuta.
Toisen paketti-ilmoituksen matka toimipaikasta viiden kilometrin päähän vastaanottajalle kesti peräti 10 päivää. Paketti tosin oli ehditty palauttaa lähettäjälle jo kolme päivää aiemmin. Toisin sanoen vastaanottajan saadessa tiedon paketista se oli jo palautunut alkupisteeseen.
Vastaanottajan tiedustellessa pakettia hänet ohjattiin lomakkeeseen, jossa kysyttiin pakollisena muun muassa lähetyspäivää, joka ei kuitenkaan ollut tiedossa. Sen sijaan, että Posti olisi korjannut virheensä ja toimittanut palautetun paketin sen oikealle vastaanottajalle, Postin asiakaspalvelu neuvoi lähettäjää tekemään vahinkoilmoituksen postitoimipaikassa.
Lisäksi Postin asiakaspalvelu kertoi, että Postin verkkopalvelusta vastaanottaja olisi nähnyt, että hänelle oli tulossa paketti. Se ei kuitenkaan onnistu, mikäli tiedossa ei ole paketin lähetystunnusta ja jos vastaanottaja ei edes tiedä odottaa pakettia.