Ministeri Anne Berner on juuri vahvistanut tiedotustilaisuudessaan, että Suomen rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle. Muutos käynnistyy Etelä-Suomen taajamaliikenteestä, josta kilpailun vapauttaminen leviää muualle maahan vaiheittain Euroopan Unionin neljännen rautatiepaketin mukaisesti.
Kaikki reitit on vapautettu kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Nykyisestä VR-yhtiöstä pilkotaan kolme uutta valtionyhtiötä, jotka valtio jatkossakin omistaa. Uusiin yhtiöihin siirtyvät työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä. Ministeri Berner korosti, että kyse ei ole yksityistämisestä ja että mitään valtion omaisuutta ei myydä. Uusista yhtiöistä yksi vastaa kalustosta, toinen kiinteistöistä ja kolmas huollosta.
Suomen poikkeava raideleveys asettaa markkinoille tulolle erityisiä haasteita, mutta jatkossa kaksi eri kalustoyhtiötä voi toimittaa myös markkinoille tuleville uusille yhtiöille kalustoa. Kilpailu avataan käyttöoikeussopimuksilla, joiden puitteissa yhtiöiden tulee harjoittaa liikennöintiä myös velvoiteliikenteenä kannattamattomilla reiteillä. VR kertoi aikovansa pysyä vahvana kotimaisena toimijana rautateillä jatkossakin, vaikka kilpailua onkin tulossa.