Fiskarsin oranssikahvaiset sakset ovat tuttu tuote jokaiselle suomalaiselle, sillä tänä vuonna 50 vuotta täyttävät sakset kuuluvat suomalaiseen arkeen siinä missä astianpesukonekin. Fiskarsin saksia on myyty maailmalla jo miljardi kappaletta, ja nyt jopa CNN ylistää niitä vuolaasti.
CNN-uutiskanavan Style-osio julkaisi kokonaisen artikkelin muotoilija Olof Bäckströmin suunnittelemasta suomalaiskeksinnöstä, jota se nimittää nerokkaaksi ja ikoniseksi. Uutistoimisto muistaa kertoa, että saksien asema on Suomessa niin vankka, että niiden 50-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetään näyttely Helsingin Design-museossa.
Artikkeliin haastateltu Aalto-yliopiston professori Pekka Korvenmaa kertoo CNN:lle, että Suomessa sakset-sana tarkoittaa Fiskarsia, koska maassa ei ole muita oikeita saksia. Professorin mukaan Fiskarsin saksien ylivoimaisuus perustuu niiden ergonomiaan ja tehokkuuteen. Muotoiluakin tärkeämpää läpimurrossa oli kuitenkin saksien materiaalit.