Suomessa käydään parhaillaan kiivasta keskustelua uuden alkoholilain sisällöstä, jossa on kyse ennen kaikkea Alkon monopolin tulevaisuudesta. Uudistuksen vastustajien mukaan lakimuutos vaarantaa Alkon monopolin, kun Suomen Yrittäjät vaatii Alkon monopolin purkamista.
Alkon monopolille haitallista on erityisesti Lonkeron ja A-oluen siirtyminen kauppojen hyllyille. Pelkästään Lonkeroa myydään Alkoissa nykyisin 100 miljoonalla eurolla vuodessa, joten kyse on valtavista rahasummista. Uuden alkoholilain myötä vähintään sama summa siirtyisi Alkon monopolista kaupoille ja se pelastaisi lukemattomia kituvia kyläkauppoja.
Nyt Sinebrychoff-panimoyhtiö on laskenut miten kaupoissa myytävän oluen tilavuusprosentin nousu nykyisestä 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin vaikuttaisi käytännössä. Kyseessä on siis vain 0,8 prosenttiyksikön nousu, joten sillä on vain erittäin marginaalinen vaikutus kokonaisukulutukseen. Alkoholiprosenttia enemmän alkoholilain päivitys vaikuttaisi valikoiman selvänä laajentumisena.
– Vaikka vahvemmat oluet sallittaisiin kauppamyyntiin, uskomme, että suurin osa oluesta pysyisi kuitenkin entisellään. Me suomalaiset pidämme vajaan viiden prosentin oluista, emmekä esimerkiksi me ole muuttamassa kaikkia oluitamme vahvemmiksi vain sen vuoksi, että laki sen nyt sallisi, Sinebrychoffin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Marja-Liisa Weckström sanoo.
Tällä hetkellä kaiken Suomessa nautittavan oluen keskimääräinen alkoholiprosentti on käytännössä 4,57 prosenttia, vaikka lain sallima raja on 4,7 prosenttia. Oluesta vain viisi prosenttia on tätä vahvempaa. Sinebrychoffin arvion mukaan Suomessa pääasiassa kulutettava olut ei tule vahvistumaan 5,5 prosenttiin, vaikka keskusteluista onkin voinut saada sellaisen kuvan.
Mikäli vahvan oluen osuus kulutuksesta nousisi nykyisestä viidestä prosentista peräti 20 prosenttiin, vahventaisi se oluen keskimääräistä vahvuutta vain 4,67 tilavuusprosenttiin. Tämäkin 0,1 tilavuusprosentin muutos edellyttäisi siis jo vahvan oluen myynnin nelinkertaistumista, ja siihen Sinebrychoff ei usko.
– Alkoholilain sallima muutos lisäisi kauppojen oluthyllyjen valikoimaa, ei juurikaan nautitun oluen vahvuutta. Muutos lisäisi myös kotimaisen oluen kannattavuutta, mikä tuo työpaikkoja ja investointeja. Laajeneva, maukkaampi valikoima olisi tervetullut askel hyvän olut- ja juomakulttuurin kehittämisessä, Weckström sanoo.