Kuluttajaliitto Finnairin toiminnasta: ”Häpeällistä kuluttajien oikeuksien polkemista”

Viihdeuutiset · Stara.fi

Kuluttajaliitto on julkaissut avoimen kirjeen Finnairille, jonka se kertoo harjoittavan kuluttajien oikeuksien polkemista. Syyskuussa kuluttaja-asiamies haastoi Finnairin markkinaoikeuteen peruttujen lentojen maksamattomien korvausten takia.

– Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen silloin, kun lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, kuluttaja-asiamies totesi tuolloin tiedotteessaan.

Nyt asiaan on siis puuttunut myös Kuluttajaliitto, joka suomii lentoyhtiötä kovin sanoin.

– Te ette ole aina maksaneet kuluttajille tällaisissa tapauksissa asetuksen mukaista korvausta kokonaan, tai olette tarjonneet asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta taikka pyrkineet maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla, Kuluttajaliitto kirjelmöi.

Liiton mukaan Finnair ei noudata EU-säädöksiä, jotka koskevat myöhästymisistä ja ylivarauksista maksettavia korvauksia. Liiton mukaan Finnaria koskevien valitusten määrä nousi peräti 70 prosenttia vuosina 2015-2016 ja peräti joka kymmenes valitus koskee nykyisin Finnairia.

– Edellä mainituilla perusteilla syntyy vahva vaikutelma siitä, että merkittävä osa teidän matkustajistanne kokee palvelussanne olevan puutteita. Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain, Kuluttajaliitto kirjoittaa.