Postin toiminnassa on jo pitkään ollut vakavia häiriöitä, kun sen perustehtävän suorittaminen on kärsinyt merkittävistä ongelmista. Postilähetyksiä myöhästyy ja katoaa nykyisin suuria määriä, ja nyt myös kuluttajaliitto on ottanut kantaa Postin kestämättömään tilanteeseen.
– Suuri osa kuluttajista kokee Postin palvelut epäluotettaviksi. Tämä voimistaa siirtymistä korvaaviin, sähköisiin viestintätapoihin. Huomattava osa kuluttajista kokee postin kulun epäluotettavaksi. Siitä tulee säännöllisesti palautetta myös Kuluttajaliitolle ja sen jäsenenä oleville kuluttajayhdistyksille, Kuluttajaliitto kommentoi.
Yhä useammat kuluttajat ja yritykset saavat nykyisin esimerkiksi kirjepostina lähetetyt laskut vasta eräpäivän jälkeen – jos silloinkaan. Postin epäluotettavuus aiheuttaa kuluttajille taloudellista vahinkoa tai jopa oikeuksien menetyksiä, kun laskut tai viranomaisposti tulevat myöhässä tai eivät saavu lainkaan perille.
Vuosi sitten Posti toimitti omatkin joulukorttinsa vastaanottajille vasta 12. tammikuuta. Ongelmista on kokemusta myös kuluttajaliitossa.
– Pari viikkoa sitten jäsenemme lähetti onnittelukortit samaan aikaan kahdelle henkilölle, joista toinen sai kortin ajoissa, mutta toinen ei ole saanut sitä vieläkään. Kortit oli jätetty postitoimiston sisällä olevaan laatikkoon. Postin palveluja käytetään vain, jos niihin luotetaan ja toiminta vastaa lupauksia, kuluttajaliiton valtuuston puheenjohtaja Leena Simonen kertoo.
Siirtyminen perinteisestä postista sähköiseen viestintään on kehityskulku, jota ei voida pysäyttää. Postin palveluiden kokeminen epäluotettaviksi kuitenkin nopeuttaa tätä kehitystä. Kehitys nostaa yksittäisestä postilähetyksestä aiheutuvia kuluja, mikä johtaa palveluiden hintojen nousuun ja laadun heikkenemiseen entisestään esimerkiksi jakelutiheyden vähentämisenä ja postinkulun hidastamisena.