Pirkanmaan alueella 15 vuotta taksia ajanut ammattikuljettaja Marko Palttala kehuu suomalaisia takseja maailman parhaiksi. Hänen mukaansa asiakkaat saavat rahoilleen vastinetta sekä turvallisen ja ammattitaitoisen kyydin. Nyt kuljettaja vinkkaa Staran lukijoille muutamia niksejä pikkujoululiikennettä ajatellen.
Marko Palttalan mukaan taksin saa ruuhkaisena aikana parhaiten kulkemalla ydinkeskustan ulkopuolelta hieman kauempana sijaitseville taksitolpille. Myös tolpan läheisyydessä olevilla liikennejärjestelyillä on väliä, mikäli ei halua jonottaa tuntia pakkasilmassa pelkkään pikkujouluvarustukseen pukeutuneena. Ideaalinen taksitolpan sijainti on paikassa, jonne pääsee monesta eri ilmansuunnasta. Esimerkkinä hän mainitsee Tampereen rautatieaseman taksitolpan, jossa jono purkautuu yleensä nopeammin Tampereen Keskustorin taksitolppaan verrattuna.
– Pikkujouluaika on meille taksikuskeille hyvin kiireistä aikaa, kun firmat ja muut yhteisöt juhlivat. Nyt on jo havaittavissa selkeä noususuhdanne, jolloin myös taksin käyttöaste lisääntyy. Toinen melko kiireinen aika on jouluaattona ja uudenvuodenaattona, jolloin julkinen liikenne käytännössä pysähtyy kokonaan, 44-vuotias Palttala kertoo.
Hän on jo aiemmin ajomatkan aikana kertonut edellispäivän asiakkaan antaneen ylen taksin takapenkille. Joskus hän on joutunut kantamaan asiakkaan kotiovelle tai soittamaan paikalle poliisit selvittämään maksujen kanssa ilmaantuneita ongelmia. Parhaita asiakkaita hänen mielestään ovatkin he, jotka tietävät minne ovat menossa, ovat maksukykyisiä ja käyttäytyvät kohteliaasti. Samaan hengenvetoon mies kuitenkin myöntää, että taksi on palveluammatti, joten myös kuljettajalta odotetaan asianmukaista käyttäytymistä.
Palttala kehuu nykyisiä sovelluksia, joiden avulla voi tilata taksin kätevästi ilman, että tarvitsee soittaa erikseen taksikeskukseen. Esimerkkinä hän mainitsee Valopilkku-sovelluksen, josta on myönteisiä kokemuksia niin asiakkaiden kuin kuljettajien puolelta. Sen sijaan Uber on nykylainsäädännön mukaan laiton, eikä Palttala suosittele sen käyttöä. Hänen mukaansa taksin etu on siinä, että ajoneuvot ovat liikennelain mukaisia, kuljettajilla on koulutus ja autossa on standardien mukainen varustus.
– Suomalaiset taksit tarjoavat asiakkailleen luotettavaa ja kielitaitoista palvelua, erinomaista paikallistuntemusta ja eri asiakasryhmien palvelua. Lisäksi kuljetuksista noin 75 prosenttia on yhteiskunnan maksamia KELA-, sote- ja koulukyytejä. Suomalainen taksi on brändi ja se koetaan luotettavaksi. Me palvelemme asiakkaitamme 24/7. Suomalaisten taksikuljettajien tulisi olla aina ammattikuntansa parhaita, jotta he voisivat palvella asiakasta ilman laaduntason alenemista, hän huomauttaa.
Palttala kertoo käyttävänsä itsekin taksin palveluita sekä kotimaassa että ulkomailla. Hän vertailee mielellään taksin palvelun laatua. Osa ihmisistä voi pitää taksin hintoja kalliina, mutta Palttalan mukaan maksut ovat kytköksissä jokaisen maan bruttokansantuotteeseen. Hän näkee taksialan tulevaisuuden valoisana.