Lentokoneiden henkilökunnan tehtävänä on taata matkustajille turvallisuutta ja matkustusmukavuutta. Lentoemännät ja stuertit ottavat matkustajia vastaan jo lentokoneen ovella. Tervehtimisen lisäksi he tekevät matkustajista erilaisia arvioita.
Lentohenkilökunta huomaa matkustajien mielentilan yleensä pelkästään ilmeestä. Usein stressaantunut tai väsynyt matkustaja piristyy lentoemännän iloisesta tervehdyksestä. Samalla lentohenkilökunta määrittelee, voiko matkustajasta olla potentiaalista hyötyä mahdollisessa hätätilanteessa.
He automaattisesti arvioivat matkustajan fysiikkaa ja mentaliteettia ensitapaamisen perusteella. Esimerkiksi hyväkuntoisista ja vahvoista ihmisistä voi olla merkittävää apua hätätilanteessa.
Ehtona kuitenkin on, että mahdollinen auttaja matkustaa yksin. Muuten on vaarana, että perheenjäsenet tai muut läheiset kanssamatkustajat vievät liikaa huomiota hätätilanteessa. Tervehdystavan ja vartalonmallin lisäksi lentohenkilökunta arvioi matkustajien ikää.
Lapset saavat aina lennoilla erityiskohtelua. Lisäksi lentoemojen pitää laskea sylissä olevien lasten pelastusliivitarve, Fashionbeans uutisoi.
Ensivaikutelman lisäksi matkustajan vaatteet kertovat paljon henkilön asenteesta. Lennoille kannattaa pukeutua rennosti, jotta ahtaassa tilassa liikkuminen olisi helpompaa. Ylilyönnit pannaan aina merkille. Myös ihmisten terveysdentilaa arvioidaan, jotta voidaan ennakoida mahdollisia ongelmia lennon aikana. Lentohenkilökunta arvostaa suuresti, mikäli matkustaja osoittaa heille kiitollisuuttaan ja käyttäytyy ystävällisesti.