Suomen alkoholilaki muuttui vuodenvaihteessa eurooppalaisempaan suuntaan, kun nelosoluet ja lonkerot tulivat myyntiin ruokakauppoihin. Nyt Valvira on julkaissut tilaston, josta selviää miten lakimuutos on vaikuttanut alkoholin myyntiin ravintoloissa ja vähittäiskaupoissa.
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL väitti eduskunnalle ennen uuden alkoholilain hyväksymistä, että lakimuutos tulisi lisäämään kulutusta jopa kuusi prosenttia. Kulutuksen kasvun uhattiin johtavan jopa 150 lisäkuolemaan vuodessa. Alkon hallintoneuvoston jäsen, kansanedustaja Pekka Puska (kesk), meni vielä sitäkin pidemmälle vastustaessaan voimakkaasti Alkon monopolin heikentämistä.
– Terveysvaikutuksista jäävuoren huippu olisi vähintään 150 lisäkuolemaa vuodessa, mitä THL pitää varovaisena arviona, sillä se ei sisällä esimerkiksi alkoholin vaikutusta syöpään tai sydän- ja verisuonitautikuolemiin. Onkin arvioitu, että todelliset vaikutukset tulisivat olemaan noin 200-500 lisäkuolemaa, eli saman verran kuin meillä on liikennekuolemia vuodessa, kansanedustaja Puska kertoi.
THL ja Puska perustivat arvionsa lisäkuolemista alkoholin kulutuksen kasvuun. Nyt tilastot osoittavat, että seuraukset ovat olleet päinvastaisia. Valviran tilaston mukaan 100-prosenttisen alkoholin myynti romahti helmikuussa vuotta aikaisemmasta peräti 5,8 prosenttia, eli saman verran kuin THL väitti sen nousevan. Myyty litramäärä putosi yhteensä 8,1 prosenttia. Luvussa ovat mukana ravintolat ja vähittäismyynti.
Oluen menekki laski helmikuussa peräti 11,9 prosenttia vuoden takaisesta, ja oluiden kulutus on kääntynyt selvästi pohjahiivaoluista pintahiivaoluisiin. Siiderin myynti 21,7 prosenttia, mutta käymisteitse valmistetun lonkeron myynnistä katosi odotetusti yli neljännes, eli 25,4 prosenttia. Samaan aikaan alkuperäisen lonkeron sisältävien mietojen juomasekoitusten myynti oli 168 prosentin kasvussa.
Maustamattomien viinojen myynti laski 3,2 prosenttia, viskien myynti laski 4,9 prosenttia ja katkeroiden myynti laski 11,1 prosenttia. Väkevistä juomista nousussa oli vain rommi 8,2 prosentin myynnin kasvullaan. Viinien kategoriassa kuohuviinin, valkoviinin, punaviinin ja samppanjan myynti laski keskimäärin neljä prosenttia kunkin. Rose-viinien myynti oli sen sijaan 8,3 prosentin nousussa.
THL ei ole vielä julkaissut tilastojaan kulutuksesta, mutta monet kauppaketjut ovat julkaisseet myyntitilastojaan. Ne ovat olleet hyvin samansuuntaisia Valviran tilaston kanssa. Kauppaketjujen mukaan nelosolutta myydään hieman ketjusta riippuen ainoastaan 5-10 prosenttia kaikista oluista. Alkoholittomien oluiden myynti on noussut samaan aikaan jopa 30 prosenttia.