Sukupuolten tärkeän tasa-arvon vaaliminen on lähtenyt paikoin pahasti käsistä, kun pieni vähemmistö on katsonut esimerkiksi mediassa käytettävien ammattinimikkeiden ja jopa tuotemerkkien loukanneen tasa-arvoa. Tuorein tapaus tulee nenäliitoistaan tunnetulta Kleenex-yhtiöltä, joka taipui someraivon edessä.
https://twitter.com/LisaMHancox/status/1049986428107726848
1920-luvulla perustettu yhtiö toi jo 60 vuotta sitten markkinoille tavallista suuremmat nenäliinat, jotka se nimesi mansize-kooksi, eli miesten kooksi tai vaihtoehtoisesti miehiseksi kooksi. Miehiin viittaava nimitys oli kuitenkin lopulta sosiaalisen median aktivisteille liikaa, joten viestitulvan myötä perinteikäs yritys joutui muuttamaan tuotteensa uudeksi nimeksi Kleenex Extra Large.
Äskettäin myös toinen perinteikäs yhdysvaltalainen yritys, Waitrose, joutui vaihtamaan tuotteensa nimen, koska se viittasi miehiin. Kyseessä oli Gentlemans Smoked Chicken Caesar Roll, jonka nimessä viittaus herrasmieheen oli sekin liikaa sosiaalisen median aktivisteille.
I never knew sandwiches were gender specific 👀 I’m female but thankfully @waitrose let me purchase this anyway 😏 pic.twitter.com/2KyVj2qG72
— Amy Lamé (@amylame) October 16, 2018