Finnair ja suomalainen startup-yritys VirtualTraveller käynnistävät ainutlaatuisen yhteistyön. Maailmassa ei tähän mennessä ole ollut yhtään sosiaalisen median palvelua, jossa sisällöntuottaja palkitaan tuottamastaan materiaalista. VirtualTravellerin palvelussa sisällöntuottaja voi vaihtaa tekemiensä 360-videoiden katselukerrat napin painalluksella Finnair Plus -palkintopisteiksi.
VirtualTraveller on sosiaalisen median kanava, jossa reissaajat voivat jakaa ympäri maailmaa ottamiaan 360-videoita. Kuka tahansa voi perustaa palveluun oman kanavan ja alkaa jakaa videoita. VirtualTravellerin perustaja Jaajo Linnonmaa mietti palvelua suunnitellessaan mikä saisi ihmiset tekemään videoita johonkin uuteen palveluun ja keksi lentopisteet.
– Minulla on Instagramissa yli 200.000 seuraajaa, ja videoitani katsellaan päivittäin kymmeniä tuhansia kertoja. Jos voisin nuo kerrat vaihtaa lentopisteiksi ja upgreidata itseni seuraavalla reissulla bisnesluokkaan, niin yhtälönä se on aika toimiva. Luultavasti kuvaisin yhden videon bisneksestä ja näin tarjoaisin mahdollisuuden seuraajilleni myös kokea sen virtuaalisesti, Jaajo kommentoi.
Video: Jaajo Linnonmaa kertoo Staralle Virtual Travellerista
Ideasta tuli totta ja nyt VirtualTravellissa on noin 500 travellereiden 360-kameralla kuvaamaa videota.
– Olen jo kysynyt suomalaisilta tubettajilta ja Instavaikuttajilta kiinnostusta alkaa tehdä videoita palveluun, jossa katselukerrat voi vaihtaa lentopisteisiin. Jokainen on ollut kiinnostunut ja monet ovatkin jo tehneet ensimmäiset 360 videonsa. Moni myös näkee, että 360 vloggaaminen on se seuraava juttu.
Entistä elämyksellisemmät 360-videot ovat kovassa nousussa maailmalla. Suuri syy on kuluttajille tarjottavien 360-kameroiden hintojen putoaminen. Toinen suuri syy on entistä paljon syvempi ja kokonaisvaltaisempi elämys, jonka 360-videot tarjoavat. Sekä tarinankerronta että elämyksellisyys siirtyvät niissä uudelle tasolle.
VirtualTraveller on suomalainen sosiaalisen median palvelu, jonne käyttäjät voivat ladata joka suuntaan kuvaa ottavalla 360-kameralla tehtyjä matkaelämyksiä sekä katsoa toisten palveluun lataamia videoita. Tähän mennessä videolatauksia on tehty noin tuhat. Eri reissaajia on ollut yli sata ja videoita on katsottu yli 100.000 kertaa.