Facebookin ja Googlen kaltaisten palveluiden algoritmit osaavat toisinaan kohdentaa mainoksia pelottavankin tarkasti. Toisinaan kohdennus menee kuitenkin pieleen traagisin lopputuloksin.
Keskenmenosta taannoin kärsinyt toimittaja Gillian Brockell avautui kohdennetuista mainoksista sosiaalisessa mediassa. Nainen sai äitiyteen liittyviä mainoksia vielä lapsen menettämisen jälkeenkin, mikä lisäsi hänen tuskaansa.
Brockell ihmettelee, miksi kohdentava algoritmi ei reagoinut keskenmenoa koskeviin googlauksiin, itkuemojeihin tai kolmen vuorokauden somehiljaisuuteen. Naisen mukaan ongelma koskee todennäköisesti miljoonia keskenmenosta vuosittain kärsiviä.
– Miljoonat surun murtamat ihmiset klikkaavat ”En halua nähdä tätä viestiä” -nappia, mutta mitä algoritminne päättelevät? Ne vain päättelevät minun synnyttäneen terveen lapsen ja tarjoavat sen mukaisia mainoksia, Brockell avautui viraalina levinneessä viestissä.
Facebookin ja Twitterin edustajat ovat Telegraph-lehden mukaan pahoitelleet tapausta. Yhtiöt tiedostavat algoritmissä olevan runsaasti parannettavaa ja lupaavat työskennellä korjatakseen ongelman.
https://twitter.com/gbrockell/status/1072589687489998848
https://twitter.com/gbrockell/status/1072992972701138945