Ihmisten ja virtuaaliavustajien väliset puheet eivät aina jää kahdenkeskisiksi. Teknologiajätti Amazon on paljastanut palkanneensa tuhansia henkilöitä kuuntelemaan asiakkaiden ja Alexa-virtuaaliavustajien keskusteluja.
Amazonin mukaan keskusteluiden kuunteluna on parantaa puheentunnistusta. Osa työntekijöistä esimerkiksi litteroi soitettavien artistien nimiä. Toiset vertailevat komentoja Alexan vastauksiin selvittääkseen palvelun laatua.
Bloomberg-lehden mukaan työntekijät näkevät asiakkaan etunimen, Amazon-tilin numeron ja älylaitteen sarjanumeron. He ovat myöntäneet jakavansa hauskoina pitämiään nauhoituksia työkavereinden kanssa. Toiset taas paljastavat kuulleensa työssä karmiviakin asioita, kuten mahdollisen seksuaalirikoksen.
Amazonin edustaja kertoo yhtiön ottavan asiakkaidensa turvallisuuden ja yskityisyyden vakavissaan. Hänen mukaansa työntekijät kuuntelevat vain pientä osaa kaikista Alexan vastaanottamista komennoista ja keskusteluista.