Finnair sijoittuu heikosti pitkien reittilentojen täsmällisyydessä, kertoo lentokorvausyhtiö AirHelpin toteuttama maailmanlaajuinen vertailu. AirHelp on tarkastellut lentoyhtiöiden kykyä pysyä aikataulussa yli viisituntisiksi suunnitelluilla lennoilla vuosina 2017–2019.
Finnairin täsmällisyysprosentti näillä lennoilla on selvityksen mukaan vain 45 prosenttia, mikä oikeuttaa lentoyhtiöiden vertailussa sijalle 61/75. Ajallaan lähteneiksi luettiin kaikki enintään 15 minuuttia myöhästyneet lennot. Pohjoismaiset SAS (52,6 %) ja Norwegian (48,4 %) sijoittuvat vertailussa Finnairia paremmin, mutta nekään eivät yllä kokonaistilastossa korkealle.
Paras eurooppalainen lentoyhtiö oli Iberia, joka löytyy sijalta 11. Vertailun paras lentoyhtiö on Hong Kong Airlines, jonka pitkän matkan lennot lähtivät 83,6 prosentin täsmällisyydellä. Kenya Airlines (71,9 %) sijoittui toiseksi ja Singapore Airlines (67 %) kolmanneksi.
– Lentojen peruuntumiset tai merkittävät myöhästymiset ovat viime vuosina vaivanneet erityisesti pitkän matkan lentoja. Vertailumme kattoi maailmanlaajuisesti noin 4,4 miljoonaa pitkää lentoa, ja näistä 2,4 miljoonaa – eli yli puolet – joko peruttiin tai myöhästyi vähintään varttitunnin verran. Määrä on ennenkuulumaton, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.
EU-asetus EC 261:n perusteella lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle jopa 600 euron vakiokorvauksen esimerkiksi tapauksissa, joissa pitkän matkan lento on lentoyhtiön toiminnan takia merkittävästi myöhässä. Jotta EC 261 on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella, tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella.
Sepon mukaan oikeus toteutuu lentokorvausasioissa vain harvoin ilman vääntöä – ja Finnairia koskevissa tapauksissa näin käy keskivertoa useammin. Perusteettomien hakemushylkäysten 67 prosentin saldollaan Finnair sijoittuu kansainvälisessä vertailussa huomattavasti keskivertoa alemmaksi, sijalle 36/46.
Vertailun vuoksi Norwegian (68 %) sijoittuu pykälän verran Finnairia heikommin, mutta SAS on pohjoismainen mallioppilas. Ruotsalaisyhtiö hylkää korvaushakemuksen väärin perustein vain 22 prosentissa tapauksista, mikä oikeuttaa sille jaetun kakkostilan maailmanlaajuisesti. Väärin perustein tehty korvaushakemuksen hylkäys on sellainen, joka on ristiriidassa EU:n tuomioistuimen määrittämän korvauslainsäädännön kanssa.
Kuluttaja-asiamies vei syksyllä 2017 Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan sadat kuluttajat olivat syksystä 2015 lähtien olleet yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja maistraateissa toimiviin neuvojiin siitä, että Finnair ei ole maksanut heille lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen mukaisia vakiokorvauksia lennon viivästymisestä tai peruutuksesta.
– Myös meidän tutkimuksemme mukaan Finnair hylkää korvaushakemuksen väärin perustein useammin kuin valtaosa lentoyhtiöistä, eli noin kaksi kertaa kolmesta. Trendi on valitettavan yleinen, sillä liian usein matkustajat joutuvat kamppailemaan heille kuuluvien korvausten saamiseksi. Lentoyhtiöiden vastuun välttelyn keinovalikoimasta löytyy monia taktiikoita, kuten harhaanjohtavat selitykset ja viivyttely vastauksissa, Seppo luettelee.