Lentojen myöhästymiset ja peruuntumiset ovat arkipäivää paljon matkustaville. Muutama vuosi sitten tuli mahdolliseksi hakea lentoyhtiöiltä korvauksia myöhästymisistä, mutta harva on niin tehnyt.
Viime vuonna EU-tuomioistuin linjasi, että myös lakkojen aiheuttamista lentojen myöhästymisistä ja peruuntumisista tulee maksaa korvauksia. Näin ollen myös parhaillaan käynnissä olevan SAS-yhtiön lakon vuoksi peruuntuvat ja myöhästyvät lennot oikeuttavat matkustajat hyvinkin mittaviin korvauksiin. Aiemmin lentoyhtiöt pitivät lakkoja syinä, joista ei maksettu korvauksia.
Korvauksia voi hakea esimerkiksi siihen erikoistuneen Airhelp-verkkopalvelun kautta tai itse suoraan lentoyhtiöltä. Ensin mainitussa voi lisäksi tarkistaa lentotietojen perusteella onko oikeutettu korvauksiin. Saman voi tehdä myös Boarding Pass Scanner -sovelluksella. Äskettäin AirHelp koosti muistilistan matkustajan oikeuksista.
1. Oikeus huolenpitoon
Moni matkustaja ei tiedä, että he ovat oikeutettuja tiettyihin palveluihin lennon myöhästyessä merkittävästi. Jos lentokone odottelee asfaltilla lähtölupaa yli kaksi tuntia, henkilökunnan tulee tarjota koneessa oleville matkustajille vettä ja ilmastoinnin. Jos matkanteko seisahtuu heti alkuunsa yli viisi tuntia, matkustajalla on oikeus vaatia koneesta pois nousua ja palaamista lähtöportille.
Tapauksissa, joissa odotuspaikkana on lentokoneen sijasta lähtöaula, lentoyhtiön tulee tarjota matkustajalle aterian, juotavaa ja pääsyn televiestintäpalvelujen äärelle viivästyksen venyessä yli kahden tunnin.
2. Oikeus hotellimajoitukseen
Jos lennon viivästyminen aiheuttaa sen, että matkustajan täytyisi pysyä lähtölentokentällä yön yli, lentoyhtiön tulee järjestää hänelle asiaankuuluva hotellimajoitus sekä kuljetus sinne. Matkustajalla on oikeus hotellimajoitukseen silloinkin, kun lennon myöhästyminen ei ole lentoyhtiön syytä.
3. Matkatavaroihin liittyvät oikeudet
Montrealin yleissopimus takaa matkustajalle oikeuden korvauksiin tapauksissa, joissa matkatavarat on hukattu, ne ovat vaurioituneet tai niiden toimittaminen on viivästynyt. Saadakseen lainmukaisen korvauksen matkustajan tulee raportoida tapahtunut määränpäälentokentän palvelutiskillä ennen kuin poistuu kentältä.
Hakijan täytyy lisäksi varmistaa, että hän tekee korvaushakemuksen annetun määräajan puitteissa. Näin kannattaa tehdä, sillä AirHelpin tekemän tutkimuksen mukaan 66 prosenttia eurooppalaisista, jotka hakivat korvauksia matkatavaraongelmien seurauksena, myös saivat hyvityksen.
4. Lemmikkisi oikeudet
Koneen henkilökunta ei voi pakottaa matkustajaa sijoittamaan lemmikkiään istuinten yläpuolella olevalle matkatavarahyllylle. Isommat lemmikit ja vaaralliset eläimet toki täytyy luovuttaa kuljetettaviksi ruumassa, mutta pienikokoisen lemmikin saa ottaa mukaansa ”käsimatkatavarana”.
Säännöt määräävät alle kahdeksan kilon eläimet kuljetettavaksi edessä olevan istuimen alla, ja eläin tulee pitää koko koneessa olon ajan suljettuna kuljetuslaatikkoon tai -laukkuun.
5. Loukkaantumisiin liittyvät oikeudet
Jos loukkaannut fyysisesti ollessasi lentokoneessa, voit olla oikeutettu rahalliseen korvaukseen. Enimmäissumma oli ennen rajoitettu noin 7.300 euroon, mutta Montrealin yleissopimukseen tehdyn muutoksen ansiosta matkustajan on nyt mahdollista saada jopa yli 120.000 euron korvaukset.
6. Oikeus toisen auttamiseen
Matkustajalla on oikeus hädässä olevan auttamiseen, vaikka hän ei olisikaan ammatiltaan lääkäri. Kanssaihmistä lentokoneessa auttavan matkustajan toimet ovat vakuutuksen kattamia siten, ettei hän epäonnistuessaankaan tule syytetyksi esimerkiksi kuolemantuottamuksesta.
7. Oikeutesi ylivaraustilanteessa
Ilmailualalla myydään lennoille enemmän lippuja kuin mitä istumapaikkoja on. Tämän seuraus on, että joskus matkustajalta evätään lupa nousta lennolle, vaikka tämä olisi saapunut lähtöselvitykseen ajallaan. Lentoyhtiö saattaa tarjota hyvitykseksi esimerkiksi ruokakuponkeja, mutta näitä ei kannata ottaa vastaan. Kuluttaja-asetus EC 261:n mukaan matkustaja on oikeutettu välittömästi 250–600 euron korvaukseen, minkä lisäksi lentoyhtiön täytyy hoitaa hänelle korvaava lento määränpäähän tai hyvittää hänelle alkuperäisen lipun hinnan.
8. Oikeus matkustamiseen
Ellei lentokone ole fyysisesti liian ahdas esimerkiksi pyörätuolille, lentoyhtiö ei voi kieltää koneeseen nousua matkustajan liikuntarajoitteisuuteen vetoamalla. Lentoyhtiö on vastuussa palvelun sopivuuden tarkistamisesta jo lipun varausvaiheessa. Kaikki eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat alisteisia eurooppalaiselle laille, jonka mukaan niiden täytyy varmistaa kaikille matkustajille samat oikeudet riippumatta siitä, onko näillä liikkumista rajoittavaa vammaa vai ei.
9. Oikeus valituksen tekemiseen
Lentomatkustuksen merkittävästä yleistymisestä huolimatta harva matkustaja jättää valituksen tai hakee korvauksia kokemastaan vaivasta. Suurin syy tähän on, että maailmanlaajuisesti 87 prosenttia lentomatkustajista ei tiedä oikeuksistaan. Vaikka korvauksen saamisen ehdot eivät täyttyisi, matkustajalla on aina oikeus jättää valitus lentoyhtiön mokatessa.
10. Oikeus korvauksiin EC 261 -asetuksen perusteella lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen. Korvausvelvoite astuu voimaan, jos lento on lentoyhtiön toiminnan takia myöhässä yli kolme tuntia, jos sen peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen tai jos matkustajaa ei ylibuukkauksen takia päästetä lennolle ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia. Jotta asetus on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen.