Olemme aiemmin kertoneet useasti miten suomalaiset ginit ovat menestyneet upeasti maailmalla, sillä niitä on palkittu jopa maailman parhaina. Yksi menestyneimmistä on Artic Blue Gin, jota on viime aikoina ylistetty kansainvälisesti.
Nyt laatujuoma on yllättäen joutunut Suomen viranomaisten silmätikuksi, kun sen menestyksestä kertominen on kielletty. Valvira on viime aikoina keskittänyt resurssejaan vanhustenhoidon valvonnan sijaan lähinnä somessa surffailemiseen, sillä äskettäin Valvira puuttui jopa kuluttajien kommentteihin juomayritysten somesivuilla. Kuluttajien positiiviset kommentit ovat viranomaisten kyseenalaisen tulkinnan mukaan laittomia, mutta kriittiset kommentit ovat sallittuja.
Nyt tuoreimmassa tapauksessa on kyse yhtä erikoisesta alkoholilain tulkinnasta, sillä Valvira on päätellyt Arctic Blue Ginin viestinnän verkossa lainvastaiseksi, koska yrityksen verkkosivut näkyvät myös suomalaisille kuluttajille. Viranomaisten tulkinta paljastui, kun yrityksen Mikko Spoof kertoi Valviran yhteydenotosta sosiaalisessa mediassa.
– Arctic Blue Giniä ei saa kuulemma markkinoida edes kansainvälisesti vedoten alkuperämaan lainsäädäntöön. Onko tosiaan niin, että Suomen ajama alkoholipolitiikka asettaa suomalaisuudesta hirveän taakan, eikä sitä saa kääntää kilpailueduksi? Mikko Spoof kirjoittaa.
Yhtiön tuotannosta 90 prosenttia menee vientiin, joten yhtiön tuotteiden täytyy luonnollisesti näkyä kansainvälisesti. Maailman parhaana palkitun ginin menestyksestä ei Suomen viranomaisten mukaan ole laillista kertoa yrityksen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa, koska väkevien alkoholijuomien markkinointi on kiellettyä.