Osa ihmisistä rutinoituu kauppareissuillaan tekemään viikosta toiseen samankaltaiset ostokset. Toiset puolestaan hakee kokkailuinspiraatioita tarjolla olevista tuotteista. Yksi asia on ainakin varmaa: Ostosreissulla kannattaa keskittyä hankintoihin.
Journal of the Academy of Marketing Science on julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan puhelimen käyttö kauppareissun aikana voi johtaa epäterveellisiin ostoksiin. Kun ihmisen huomio kauppareissusta häiriintyy esimerkiksi tekstiviestin lähettämisen ajaksi, saattaa hän herkemmin poimia turhia ostoksia koriinsa ja ostoslistan ulkopuolella olevia tuotteita.
Kauppiaat tietävät tämän. Siksi yritykset ovat aloittaneet ilmaisen nettiyhteyden tarjoamisen ja reaaliaikaisten tarjousten välittämisen asiakkaiden puhelimiin. Tutkimusten mukaan, mitä enemmän ihminen plärää puhelintaan kauppareissun aikana, sitä vähemmän hänen ostoskoriinsa kertyy tarpeellisia ja terveellisiä tuotteita.