Euroopan unionin tuomioistuin on tehnyt päätöksen, jonka nojalla lentoyhtiö voi olla velvoitettu maksamaan lentokorvauksia toisen lentoyhtiön liikennöimän lennon myöhästymisen takia. Ehtona on, että jatkolento on varattu samassa yhteydessä ensimmäisen lennon kanssa.
Tuomion taustalla on tapaus, jossa 11 henkilöä matkusti tsekkiläisen Czech Airlinesin lennolla Prahasta Bangkokiin, Abu Dhabin kautta. Czech Airlinesin Prahasta liikennöimä lento saapui ajoissa Abu Dhabiin. Jatkolento Abu Dhabista Bangkokiin sen sijaan myöhästyi yli 8 tuntia. Jatkolento oli Etihad Airwaysin liikennöimä niin, että Czech Airlines toimi lennon operoijana.
Yli kolmen tunnin myöhästyminen tarkoittaa, että kyseessä olevat matkustajat ovat oikeutettuja lainmukaisiin lentokorvauksiin EU:n EC261-asetuksen nojalla. EU-tuomioistuimen mukaan matkustajien turva ulottuu myös jatkolentoihin, jotka on varattu samassa yhteydessä EC261-piiriin kuuluvan lennon kanssa. Tämä pätee myös silloin, kun myöhästynyt lento liikennöidään EU:n ulkopuolella ja jonkin toisen lentoyhtiön toimesta. Lentokorvausyhtiö AirHelp uskoo, että päätöksellä on valtava vaikutus toimialaan koko Euroopassa.
– Ensimmäistä kertaa koskaan lentoyhtiö voi joutua korvausvelvolliseksi toisen lentoyhtiön virheen vuoksi. Matkustajan kannalta toki käy järkeen, että hän voi vaatia korvausta lipun myyneeltä lentoyhtiöltä. Monet lentoyhtiöt varmasti vastustavat uutta linjausta, kuten yleensä käy silloin, kun matkustajan oikeuksia vahvistetaan lakiteitse, sanoo AirHelpin johtava lakiasiantuntija Christian Nielsen.