Postin maksut nousevat ja kirjeiden toimitusaika kaksinkertaistui

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomen Posti on ollut parin viime vuoden aikana poikkeuksellisen paljon esillä palvelutason romahtamisen vuoksi. Katoavat kirjeet ja paketit ovat nykyisin arkipäivää sekä kuluttajille että yrityksille, ja viime aikoina moni on huomannut myös kirjeiden toimitusten pidentyneen selvästi.

Posti Group Oyj vahvistaa nyt kuluvan vuoden toisen osavuosikatsauksensa yhteydessä, että kirjeiden toimitusaikojen kaksinkertaistuminen pitää paikkansa ja että se on ollut Postilta tietoinen päätös.

– Tavallisten kirjeiden kulkunopeutta muutettiin niin, että maaliskuusta alkaen Postin kuluttajakirjeet toimitetaan pääosin neljän työpäivän kuluessa. Aikaisemmin kuluttajakirjeet toimitettiin kahden työpäivän kuluessa, Posti kertoo.

Posti ilmoitti uudesta hintojen nostamisesta viimeksi kaksi viikkoa sitten. Syyskuun alusta lähtien enintään 50 gramman kotimaan kortin ja kirjeen hinta on 1,60 euroa. Keväällä 2017 kirjeen hinta oli 1,20 euroa, joten kirjeiden hinnat ovat nousseet reilussa kahdessa vuodessa peräti 33 prosenttia.

Palvelutason heikentymisen myötä hintojaan useasti nostanut Posti toteaa kirjelähetysten volyymilaskun olevan ennätyksellistä. Posti kertoo palvelutasonsa heikkenemisen syyksi rakennemuutoksen, jonka myötä 18 omaa postikonttoria lakkautetaan ja tilalle tulee pakettiautomaatteja.

Taloudellisesti Postilla menee hyvin, sillä konsernin liikevaihto kasvoi 1,8 prosenttia 393,8 miljoonaan euroon ja käyttökate parani selvästi 37,9 miljoonaan euroon ollen 9,6 prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos kuitenkin heikkeni selvästi 5,0 miljoonasta 3,2 miljoonaan euroon.