Tjäreborg lopetti matkojen myynnin – verkkokauppa suljettiin

Matkailu Viihdeuutiset · Stara.fi

Kerroimme aiemmin kuinka maailman vanhin ja suurimpiin lukeutunut matkanjärjestäjä Thomas Cook ajautui konkurssiin. Yhtiö on Suomessa toimivan Tjäreborgin emoyhtiö, ja yhtiö ilmoitti jo heti aamulla lopettavansa lomalennot Suomesta. Matkojen myynti kuitenkin jatkui yhtiön verkkosivuilla vielä päivällä.

PÄIVITYS: Vain kolme tuntia verkkokaupan sulkemisen jälkeen Tjäreborg sai neuvoteltua rajoituksesta toiminnan jatkamiseksi ja verkkokauppa avattiin jälleen. Lue lisää tästä.

Nyt Tjäreborg on kuitenkin sulkenut verkkokauppansa ja siten keskeyttänyt matkojensa myynnin. Verkkosivustolla on nähtävissä vain yhtiön tiedote, jossa se kertoo pyrkivänsä tiedottamaan järjestelyistä kaikille, joiden matkavaraukseen Thomas Cook Groupin konkurssi vaikuttaa.

– Pohjoismainen johtoryhmämme työskentelee tilanteen ratkaisemiseksi ja tiedotamme välittömästi, kun meillä on uutta tietoa. Ensisijaisesti pyrimme nyt ratkaisemaan tilanteen niiden asiakkaiden osalta, jotka ovat palaamassa lomakohteesta tänään tai joiden matkan lähtöpäivä on lähipäivinä, Tjäreborg kertoo.

– Tämänhetkisen tilanteen vuoksi olemme keskeyttäneet matkojen myynnin. Tiedotamme asiasta lisää mahdollisimman pian. Olemme äärimmäisen pahoillamme tilanteesta ja asiakkaillemme aiheutuvasta harmista ja mielipahasta, matkanjärjestäjä vahvisti.

Parhaillaan ulkomaiden lomakohteissa on Tjäreborgilla lähes 2.900 matkustajaa, joiden paluulentoja pyrkii nyt järjestelemään Suomesta käsin kilpailu- ja kuluttajavirasto. Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa, että konkurssitilanteissa on ensisijaisesti käytettävä viraston järjestämää paluukuljetusta.

Virasto ohjeistaa jo matkalla olevia suomalaisia ottamaan yhteyttä matkaoppaaseen tai Suomen konsulaattiin. Lisäksi EU-kansalaisina suomalaisilla on oikeus saada palvelua myös toisen EU-jäsenvaltion diplomaatti- tai konsuli-viranomaiselta.

Niitä tuhansille suomalaisia, joiden matka on vasta edessä, virasto neuvoo rahojen takaisin saamisessa. Matkansa välittäjiltä ostaneet saavat rahansa takaisin sieltä, ellei välittäjä ole jo tilittänyt rahoja Tjäreborgille. Luottokortilla maksetuista matkoista tulee ottaa yhteyttä korttiyhtiöön, joka antaa tarkemmat ohjeet korvausten saamiseksi. Suoraan pankista maksetuista valmismatkoista, tulee ottaa yhteys virastoon korvausten hakemiseksi.