Luomutuotteista on tullut olennainen osa suomalaisten ruokaostoksia. Luomutuotteet ovat arkipäivästyneet ja niiden myynti kaksinkertaistunut viime vuosikymmenen aikana. Vähittäiskaupan luomutuotteiden myynti lisääntyi 9,6 prosenttia vuonna 2019.
Luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu arvioi, että viime vuonna luomutuotteita myytiin yhteensä noin 368 miljoonalla eurolla. Päivittäistavarakaupan koko ruokamyynnistä luomun osuus kasvoi 2,6 prosenttiin. Suurimmat tuoteryhmät luomumyynnissä olivat viime vuosien tapaan hedelmät, maito ja muut nestemäiset maitotuotteet sekä vihannekset. Suhteellisesti eniten luomumyyntiään kasvattivat panimotuotteet sekä pakasteet.
– Luomua ostetaan monista syistä. Kun kuluttajilta kysyttiin, miksi he suosivat luomua, tärkeimmäksi syyksi nousi puhtaus. Seuraavina tulivat hyvä maku ja ympäristöystävällisyys, joiden merkitys on viime vuosina noussut, kertoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.