Youtuben ja Netflixin kaltaisten videoiden suoratoistopalveluiden suosio on kasvanut ihmisten paetessa koronavirusta koteihin. Musiikin suoratoistopalveluissa tilanne vaikuttaa sen sijaan olevan ainakin toistaiseksi päinvastainen.
Musiikin suoratoisto väheni 3,5 prosentin verran 19. maaliskuuta päättyneellä viikolla. ChartData-palvelun mukaan musiikin on-demand -videopalveluiden suosio sen sijaan kasvoi kyseisellä viikolla seitsemän prosentin edestä.
Genius-sivuston mukaan musiikin suoratoiston epäillään vähentyneen ainakin osittain etätyöskentelyn lisääntymisestä, sillä monilla ihmisillä on tapana kuunnella musiikkia suoratoistopalveluista työmatkojensa aikana. Vielä suoratoistopalveluja kovemman kolauksen koronapandemia on aiheuttanut fyysisten levyjen myyntiin. Sen kerrotaan laskeneen viime viikon aikana jopa 27,6 prosentin verran.
Coronavirus causes decline in US music streaming for second week in a row, down 3.5% to 24.45 billion in the week ending March 19.
— chart data (@chartdata) March 25, 2020
Despite overall US music streaming declining following Coronavirus outbreak, video on-demand music streaming surged 7% to 9.43 billion streams in the week ending March 19.
Highest single week total in 2020.
— chart data (@chartdata) March 25, 2020