Identiteettivarkaudet ovat yleistyneet, kun ihmiset tekevät digitaalisesti lähes kaiken elämässään aina ystävien yhteydenpidosta ruokaostoksiin ja työpalavereista lääkärikäynteihin. Pohjoismaiden johtava digitaalisten yritys- ja kuluttajapalveluiden tarjoaja Asiakastieto Group on nyt listannut seitsemän merkkiä, joista voi päätellä joutuneensa identiteettivarkaan uhriksi.
Identiteettivarkaus tarkoittaa toisen ihmisen henkilötietojen väärinkäyttöä. Varas saattaa aiheuttaa taloudellista haittaa tai muuta vahinkoa. Kyseessä on digitaaliseen aikakauteen liittyvä rikollisuuden muoto, jota voi olla vaikea huomata tarpeeksi ajoissa. Seuraavat merkit voivat kuitenkin antaa osviittaa identiteettivarkaudesta, jolloin on syytä ottaa yhteyttä laskun lähettäjiin ja poliisiin:
1. Saat laskun tai perintäkirjeen palvelusta tai tuotteesta, jota et ole itse hankkinut
2. Sinulle lähetetään ilmoitus (tekstiviesti, soitto, sähköposti tai kirje) palvelusta, jota et ole tilannut
3. Tililtäsi on vähennetty summa, jota et tunnista
4. Saat luotonhakulomakkeita, joita et ole pyytänyt
5. Tekemääsi lainahakemusta ei hyväksytä, vaikka luottotietosi ovat kunnossa
6. Et saa enää kirjeitä nykyisiltä palveluntarjoajiltasi, esim. puhelinoperaattori tai lehtitilaus. Saatat myös saada ilmoituksen muuttuneista osoitetiedoistasi
7. Saat ilmoituksen luottotietojesi kysymisestä, vaikka et ole itse tehnyt hankintoja
Lähde: Asiakastieto Group