Moni huomasi koronakaranteenissa ollessaan kotinsa puutteelliset ja parhaat päivänsä nähneet paikat. Kotona oleilu sai monet tekemään remontteja sisällä ja ulkona. Tämä vaikutti puolestaan rautakauppojen myyntiin.
Suomalaisten rakennus- ja sisustuskauppojen myynti kasvoi ensimmäisenä vuosipuoliskolla peräti kahdeksan prosenttia. Ihmiset tekivät ahkerasti pieniä remontteja. Lisäksi pihan ja puutarhan tuotteiden myynti on kasvanut, koska kodista halutaan tehdä viihtyisä keidas. Kodista on tahdottu tehdä paikka, josta ei ole pakko lähteä muualle lomailemaan.
– Kotona oleskelun ja vapaa-ajan lisääntyminen sai ihmiset panostamaan kotiensa viihtyvyyteen ja turvallisuuteen tänä keväänä tavallista enemmän. Vuotavat hanat ja rikkoutuneet palohälyttimet uusittiin ja koteja remontoitiin innokkaasti. Rautakaupan merkitys korostui kriisiaikana kodin kunnon ylläpidossa ja välttämättömien korjaustarvikkeiden saatavuuden mahdollistajana, kertoo Rakennus- ja sisustuskaupan yhdistyksen RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.