Yhteiskunnassamme on vellonut jo jonkin aikaa ilmiö, jossa mielensäpahoittajat etsimällä etsivät brändejä ja muita kohteita, joista pahoittaa mielensä ja joita vastaan kampanjoida sosiaalisessa mediassa. Ilmiö on rantautunut voimakkaasti myös Suomeen, jossa moni perinteinen merkkituote on jo polvistunut jopa yksittäisten somevalittajien edessä. Tuorein tapaus tulee kuitenkin Britanniasta.
Yksi maailman tunnetuimista vaateyhtiöistä, Marks & Spencer, on nyt joutunut pyytämään julkisesti anteeksi rintaliiviensä värien nimityksiä. Yksittäinen ihminen, Kusi Kimani, valitti yrityksen myymien rintaliivien värien nimityksistä ja sai monikansallisen vaatejätin nopeasti toimimaan. Yhtiön myymien topattujen rintaliivien vaaleat sävyt ovat nimeltään kinuski ja inkivääri, mutta tumma sävy oli tähän saakka nimeltään tupakka.
Nimitys oli asiasta valittaneen Kimanin mukaan rasistinen, sillä hänen mukaansa se sai tummaihoiset tuntemaan vartalonsa vieraaksi. Kimanin mielestä vaaleita sävyjä nimitettiin positiivisilla nimityksillä ja tummaa sävyä negatiivisella nimityksellä. Marks & Spencer kertoi, että värien nimet olivat peräisin väripaletista, eivätkä viitanneet ihonväreihin. Silti yritys pyysi asiakkaalta anteeksi ja vaihtoi tupakka-värinsä nimen. Nyt tummia rintaliivejä myydään nimellä ”syvän kastanjanruskea”.