Huijarit yrittävät kaikin keinoin saada itselleen taloudellista hyötyä. Yleensä uhriksi valikoituvat vanhukset, joita huijataan esimerkiksi pankkiiriksi tai poliisiksi tekeytyneenä. Poliisin tietoon on viime aikoina tullut tapauksia, joissa erityisesti vanhuksille on soiteltu eri pankkien nimissä ja kalasteltu puhelimessa verkkopankkitunnuksia.
– Toimintatapa on näissä tapauksissa noudattanut samaa kaavaa: tunnuksia kalasteleva huijari soittaa tuntemattomasta tai prepaid-numerosta ja esiintyy esimerkiksi pankin turvayksikön edustajana tai keskuspankin tarkastajana. Sen jälkeen soittaja kysyy, onko korttia käytetty ja väittää, että tililtä on yritetty hiljattain nostaa rahaa, kertoo rikostarkastaja Mikko Rauhamaa Keskusrikospoliisista.
Tämän jälkeen soittaja ehdottaa pankkitiliä suljettavaksi, ja yrittää sitä varten vaatia vastaajan verkkopankkitunnuksia. Tunnusten saamisen jälkeen huijarit ovat tehneet rahasiirtoja ja nostaneet varat käteisenä. Vanhukset ovat menettäneet tuhansia euroja. Verkkopankkitunnuksia ei tule koskaan antaa ulkopuoliselle. Huijauksesta tai sen yrityksestä on syytä tehdä sähköinen rikosilmoitus poliisin sivuilla. Rikoksen uhriksi joutuneen tulee lisäksi olla välittömästi yhteydessä omaan pankkiinsa.