Tampereelle saapui ensimmäinen täysin valmis raitiovaunu myöhään lauantai-iltana 12. syyskuuta. Vaunun saapuminen on virstanpylväs Tampereen Ratikan matkalla kohti liikennöinnin alkua. Kun vaunu on saanut testien jälkeen tyyppihyväksynnän, seuraavien sarjatuotantona valmistettavien vaunujen testaaminen on huomattavasti nopeampaa.
Tampereen Ratikat valmistetaan Kajaanissa Skoda Transtechin Otanmäen tehtaalla. Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka saapui Tampereelle toukokuussa. Koska vaunun käyttöönotto suoritettiin loppuun Tampereella, oli ensimmäinen vaunu monilta osin vielä keskeneräinen. Siitä puuttui vielä osa ulkopuolen varustelusta ja muun muassa sisustusmateriaaleja.
Syyskuun puolivälissä Tampereelle saatiin ensimmäinen täysin valmis Ratikka. Tampereen Raitiotien oli määrä esitellä vaunu yleisölle lokakuun alussa osana Tampereen päivän juhlallisuuksia, mutta koronatilanteen vuoksi tilaisuutta ei voida järjestää. Vaunuun voi nyt tutustua videon välityksellä ja mahdollisesti myöhemmin tänä vuonna järjestettävän tilaisuuden myötä. Ratikan suunnittelussa on alusta asti pidetty tärkeänä, että tamperelaisten toiveet ja parannusehdotukset otetaan huomioon.
– Tamperelaiset ovat päässeet äänestämään Ratikan väristä ja kuosisuunnittelijasta. Lisäksi katselmoimme Ratikan karkeaa mallikappaletta tamperelaisten käyttäjäryhmien kanssa lukuisia kertoja vuoden 2018 keväällä Oulussa. Tästä muokattua lopullista mallia eli makettia päästiin arvioimaan ensimmäistä kertaa Tampere-talossa alkuvuodesta 2019 järjestetyssä maketti-näyttelyssä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö iloitsee.
Tampereen Ratikka on tähän mennessä kooltaan suurin Pohjoismaissa valmistettu raitiovaunu. Se on suunniteltu erityisesti pohjoisen olosuhteisiin. Raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia. Tampereen Ratikassa on tilaa enimmillään 264 matkustajalle. Istumapaikkoja on 104 kappaletta. Vaunuun mahtuu 12 lastenvaunut tai kuusi isoa pyörätuolia sekä kuusi polkupyörää.
– Olemme ylpeitä voidessamme toimittaa tämän ensimmäisen täysin valmiin Tampereen Artic -raitiovaunun. Tampereen raitiovaunu kuuluu Artic-raitiovaunujen tuoteperheeseen ja on sen pisin ja levein jäsen. Kehitimme ensimmäisen Artic raitiovaunun Helsinkiin 2010-luvun alussa. Silloin tavoitteemme oli suunnitella ja rakentaa raitiovaunu, joka tarjoaa matkustajille luotettavan, mukavan ja modernin matkustuskokemuksen, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros toteaa.