Koronapandemia on vaikuttanut eniten kulttuuri-, tapahtuma-, ravintola- ja matkailualan yrityksiin. New Yorkissa vaikutukset näkyvät myös muissa yrityksissä, kuten ravintoloille säännöllisesti kukkia toimittaneissa kukkakaupoissa.
Yritysten ahdinko vaikuttaa laajasti. Kaikki koronakurimuksessa olevien yritysten yhteistyökumppanit, sidosryhmät ja asiakkaat ovat joutuneet osalliseksi syöksykierteestä. Esimerkkinä toimii newyorkilainen kukkakauppias Caroline Bailly, jonka L’Atelier Rouge -niminen yritys on toimittanut kukka-asetelmia muun muassa ravintoloille.
Nyt ravintolat ovat jättäneet laskut maksamatta. Tämä on ymmärrettävää, koska esimerkiksi vuokra ja henkilöstökulut ovat isoja eriä ja niiden hankkiminen voi olla kiven alla koronan aikana. Jostain on tingittävä. Bailly kuitenkin harmittelee, että laskut ovat 10.000-20.000 dollarin suuruisia, eikä ravintolat ole keskustelleet maksujärjestelyistä.
– En haluaisi käyttää energiaani kaiken kaaoksen keskellä perintään, koska se ei ole alkuperäinen työni, Bailly huokaisee Page Sixille.