Suomalaisten kannattaa tehdä tänä vuonna koronakurimuksen keskellä periaatepäätös, että suosii joululahjaostoksissaan paikallisia tai suomalaisia tuotteita ja liikkeitä. Moni pienikin yrittäjä on siirtänyt myyntiä yhä enemmän nettiin, mikä houkuttelee eettisiä ostajia.
Hintaoppaan tutkimuksen mukaan naiset valitsevat miehiä todennäköisemmin kotimaisen verkkokaupan. Kaikki järkevät ihmiset jo ymmärtävät, että kiinalaisten halpatuotteiden tilaaminen ei palkitse ketään pitkässä juoksussa. Sukupuolten välillä on kuitenkin eroa. Yksittäisen tuotteen ympäristömerkki tai vastuullinen valmistaminen on tärkeää 70 prosentille naisista, mutta vain 47 prosentille miehistä.
– Naisista 62 prosenttia pitää verkkokaupan kotimaisuutta tärkeänä asiana. Miesten kohdalla vastaava luku on 45 prosenttia, eli tässä näyttäisi olevan selvä painotusero. Samoin on myös vastuullisuuden kohdalla, jota pitää erittäin tai melko tärkeänä 80 prosenttia naisista ja noin 62 prosenttia miehistä, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.