Suurin osa sähköpotkulaudoilla tapahtuvista onnettomuuksista johtuu kuljettajan humalatilasta. Nyt sähköpotkulautojen ssätelyyn kaivataan muutoksia siten, että kännissä ajamisesta tulisi rangaistavaa.
Sähköpotkulautayhtiö Voi Technologyn operatiivisesta toiminnasta vastaava Reetta Alastalo toivoo, että Suomessa otettaisiin Saksan tapaan käyttöön promilleraja sähköpotkulaudoilla ajaessa. Yhtiö on puuttunut humalassa ajamiseen monin tavoin. Yhtiö on muun muassa lanseerannut ensimmäisenä maailmassa ennen ajoa tehtävät reaktiotestit.
– Esimerkiksi Saksassa sähköpotkulaudat luokitellaan moottorikäyttöisiksi ajoneuvoiksi, jolloin niiden promilleraja on 0,8. Me Voilla olemme avoimia säätelylle, jos toimenpiteillä voidaan lisätä ihmisten turvallisuutta, Voi Technologyn Suomen operatiivisesta toiminnasta vastaava Reetta Alastalo sanoo ja muistuttaa, että helmikuussa tehdystä OECD:n laajasta raportista käy ilmi, että sähköpotkulauta on liikenteessä yhtä turvallinen kuin tavallinen pyörä.