Useat eri viranomaistahot ovat ryhtyneet selvittämään Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtoa. Samalla selvitetään, onko yritys toiminut tietosuojalainsäädännön mukaisesti potilasrekisteriä ylläpitäessään. Suomen Potilasvahinkoapu Oy on ryhtynyt ajamaan korvausvastuuasiaa pro bono, eli ilmaiseksi.
– Vastaamon tietoturvassa on todennäköisesti ollut puutteita. Koska kyse on yhteiskunnallisesti poikkeuksellisen merkittävästä asiasta potilaiden yleisen oikeusturvan kannalta, on toimistomme päättänyt pro bono auttaa rikoksen uhreja alustavasti selvittämään Psykoterapiakeskus Vastaamon mahdollista vahingonkorvausvastuuta, Suomen Potilasvahinkoapu Oy tiedottaa.
– Ne henkilöt, joiden terveystietoja on julkaistu verkossa, voivat lähettää maksutta toimistollemme yhteystietonsa, lakitoimisto jatkaa.
Tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää erityisesti Psykoterapiakeskus Vastaamon tietosuojalain noudattamista. Tietosuojavaltuutetun toimisto koordinoi selvitystoimenpiteitä yhteistyössä keskusrikospoliisin ja muiden viranomaisten kanssa. Valvira selvittää Psykoterapiakeskus Vastaamon toimintaa oman vastuualueensa osalta.
Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrossa viedystä potilaskertomuksista on julkaistu ainakin 303. Viimeisin merkittävä vuoto tapahtui perjantaina 23.10. Kiristäjän aikarajan umpeutumisesta huolimatta uusia julkaisuja ei ole tehty. Voit tarkastaa tilanteesi osoitteesta tietovuodot.fi.