Loppusyksyn keleillä vuorotellaan lumi- ja vesisateiden välillä. Etelä-Suomessa yhä useammalla on talvella autossa kitkarenkaat, koska säätila voi olla plussan puolella pitkälle joulukuuhun saakka. Rengasvalinnan lisäksi ajoturvallisuuteen vaikuttaa erityisesti ajonopeus.
Autonkuljettaja vaikuttaa kaikista tehokkaimmin liikenneturvallisuuteen kiinnittämällä huomiota oikeanlaiseen ajonopeuteen. Ylinopeus tai väärä tilannenopeus on mukana noin 41 prosentissa tutkijalautakuntien tutkimista liikenneonnettomuuksista. Vaarakerroin lisääntyy, jos tie on märkä ja ajoneuvon renkaat ovat huonokuntoiset.
– Moottoritienopeudella märällä kelillä sinänsä laillisen renkaan kosketuspinta tiehen on käytännössä olematon. Ajonopeuttaan sovittamalla kuljettaja voi kompensoida märällä tiellä renkaiden puutteita jonkun verran. Jotta näin voi tehdä, omien renkaiden kunto on tunnettava, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.
Omien renkaiden tunteminen kuuluukin kuljettajan tietotaitoon siinä missä hallintalaitteiden tai turvavöiden käyttö. Kesällä uudistunut tieliikennelaki vaatii kuljettajalta aiempaa enemmän tarkkuutta. Marraskuun ensimmäisen ja maaliskuun viimeisen päivän välisenä aikana kuljettajan on käytettävä talvirenkaita, kun sää sitä edellyttää. Vastuu oikeasta rengastuksesta on kuljettajan. Viime viikolla selvisi, että yhä useampi ajaa edelleen kesärenkailla.
PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.