Hintavertailupalvelu Hintaopas selvitti, kuinka paljon tuotteiden hinnat todellisuudessa laskivat joulun jälkeisissä alennusmyynneissä. Viime vuoden vertailu osoitti, että kolmasosa tuotteista oli todellisuudessa kalliimpia niin sanottujen alennusmyyntien aikana.
– Viime vuonna hinnat nousivat 33 prosentilla tuotteista ja laskivat 34 prosentilla tuotteista. Tämä selittää osaltaan myös vaatimatonta keskimääräistä alennusprosenttia. Hyviäkin tarjouksia voi löytää, mutta euromääräinen hinnanmuutos kannattaa tarkistaa ennen kuin tekee ostoksen, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Joulun jälkeiset alennusmyynnit alkavat heti joulupäivänä 25. joulukuuta. Viime vuoden 2019 tapaninpäivän keskimääräinen alennusprosentti Hintaoppaan klikatuissa tuotteissa oli 2. Hintoja verrattiin marraskuun ensimmäiseen päivään. Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 521.844 indeksoitua tuotetta ja 2.348.048 indeksoitua hintaa.