Lähes joka kymmenes peruna, leipäpala ja hedelmä päätyy roskakoriin. YK:n ja EU:n tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen vaatii jokaisen ruuantuottajan, yrityksen, kaupan, ravintolan ja kuluttajan panostusta.
Nyt S-ryhmän ruokakaupat kertovat, että markettien hävikki laski vuoden 2020 aikana seitsemän prosenttia. S-ryhmän uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista. S-ryhmän ravintoloissa korona vaikutti aivan toiseen suuntaan. Ravintoloiden suhteellinen ruokahävikki kääntyi koko vuoden tasolla pieneen nousuun, vaikka hävikin absoluuttinen määrä pieneni ravintoloiden sulkemisen takia.
– Viime vuosi oli marketkaupan hävikin suhteen hyvin poikkeuksellinen. Seitsemän prosentin pudotus johtui osin myyntimäärien kasvusta ja erityisesti tuoretuotteiden kiertonopeuden kasvamisesta, mutta myös siitä, että olemme tehostaneet tuotteiden ennustepohjaista täydentämistä, johtaja Sanna Timola S-ryhmän marketkaupasta sanoo.