Sosiaalisen median käyttämisen on jo aiemmin huomattu tutkimustulosten perusteella vaikuttavan monien nuorten mielenterveyteen negatiivisella tavalla. Kauniit kuvat saavat aikaan epätervettä vertailua, jossa kuvan katsoja epäröi kuvan nähtyään oman elämänsä merkityksellisyyttä ja omaa ulkonäköään.
Kauneuskirurgi Shereene Idriss on huomannut huolestuttavan ilmiön myös vastaanotollaan. Yhä useammat naiset luettelevat ensimmäisen käyntinsä aikana liudan asioita, joita he haluavat kasvoissaan muuttaa. He haluavat niin sanotut Instagram-kasvot. Sellaiset, joita kenelläkään ei ole oikeasti, mutta miltä kaikki kuitenkin tuntuvat sosiaalisessa mediassa joko näyttävän tai haluavan näyttää.
Kuvanmuokkausohjelmien avulla kauneusihanteet ovat muuttuneet entisestään ja halu oman ulkonäön muuttamiseen kasvanut. Idrissin vastaanotolla käyvistä noin 20-vuotiaista naisista lähes jokainen haluaa kohotetut kulmakarvat ja silmäkulmat, jollaiset huippumalli Bella Hadidilla on. Myös huulitäytteiden suosio on kasvanut 2000-luvulla Women’s Health -sivuston mukaan 71 prosenttia.