Joidenkin sovellusten tiedetään voivan kuunnella käyttäjiä älylaitteiden mikrofonein kautta, ja pian myös musiikin suoratoistopavelu Spotify saattaa tehdä samoin. Yhtiö on nimittäin patentoinut käyttäjien puhetta ja muita ääniä analysoivan tekniikan. Spotifyn tapauksessa käyttäjiä ei kuunneltaisi ainakaan pelkästään kohdennetun mainonnan tehostamiseksi.
Spotifyn patentin mukaan uuden ominaisuuden tarkoituksena olisi ehdottaa palvelun käyttäjälle hänen senhetkiseen tunnetilaan sopivaa musiikkia. Pantenttihakemuksessa tekniikka analysoisi esimerkiksi puheen intonaatiota, painotusta ja rytmiä. Tavoitteena olisi myös selvittää käyttäjän ikä, sukupuoli ja jopa aksentti sekä se, onko hän yksin vai muiden ihmisten keskuudessa.
Patentti herätti sosiaalisessa mediassa jälleen huolta älylaitteiden käyttäjien yksityisyyden mahdollisesti rikkomisesta. Pitchfork-sivuston mukaan toistaiseksi tiedossa ei kuitenkaan ole, koska ominaisuus oltaisiin ottamassa käyttöön ja onko sen mahdollistavaa teknologiaa edes vielä kehitelty. Toisinaan yhtiöt patentoivat uusia ideoita vaikka eivät päättyisikään koskaan ottamaan niitä käyttöön.