Luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu arvioi, että luomutuotteita myytiin vähittäiskaupassa noin 409 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 2,6 prosenttia. Parhaimmissa tuoteryhmissä, kuten lastenruuissa ja kananmunissa, luomun osuus on jo yli 20 prosenttia.
Luomua myytiin viime vuonna edellisvuoteen verrattuna liki kymmenen prosenttia enemmän. Luomumyynnin suurimpien tuoteryhmien kärjestä löytyvät viime vuosien tapaan hedelmät ja vihannekset sekä maito ja muut nestemäiset maitotuotteet. Noin kolmannes koko luomumyynnistä tulee näistä tuoteryhmistä.
– Kulutustrendit ja tuoreet kuluttajatutkimukset tukevat luomun kasvua. Ilmaston rinnalle on keskusteluun nousemassa luonnon monimuotoisuus. Koska luomu tutkitusti edistää monimuotoisuutta, se vahvistanee luomun kysyntää entisestään. Myynnin kasvun edellytys on kuitenkin kasvava ja kehittyvä luomutuotevalikoima, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Poikkeuksellisena vuonna eniten myyntiään kasvattaneita luomutuoteryhmiä olivat jauhot sekä makeuttaminen ja maustaminen. Myös vihannesten sekä kahvin ja teen luomumyynti kasvoi hyvin.
– Koronapandemian takia kotona vietetty aika lisäsi ruuanlaittoa ja leipomista ja sai jopa hapanjuurileivonnan trendaamaan. Nämä trendit näkyivät vahvasti myös luomumyynnin kasvussa.