Finnair liittyi kaksi vuotta sitten pohjoismaiseen Nordic Network for Electric Aviation (NEA) -hankkeeseen, jonka tavoitteena on panostaa ja kehittää sähkölentämistä. Alkuun sähkölentokoneita tullaan todennäköisesti käyttämään kaikkein lyhyimmille lennoille.
– Sähkölentokoneiden myötä pieniä koneita voi lentää yhtä kustannustehokkaasti kuin suuria. Voimme lentää päästöttömillä koneilla, jotka ovat myös erittäin hiljaisia. Uskomme voivamme näin korvata laivaston jota tällä hetkellä käytetään alueelliseen liikennöintiin. Lisäksi uskomme voivamme luoda kokonaan uuden markkinan aivan uudenlaisilla yhteyksillä, kertoo Heart Aerospacen toimitusjohtaja ja perustaja Anders Forslund.
Finnair on allekirjoittanut letter of interest -aiesopimuksen ruotsalaisen kestävään ilmailuun erikoistuneen Heart Aerospacen kanssa ja saattaa sen myötä hankkia jopa kaksikymmentä 19-paikkaista ES-19-konetta lyhyen matkan liikennöintiin. Parhaillaan kehitettävät koneet voisivat olla osa uusien teknologioiden työkalupakkia, joiden avulla Finnair pyrkii saavuttamaan hiilineutraaliustavoitteensa vuoteen 2045 mennessä.
– Sähkölentokone on sitä parempi mitä lyhyemmän matkan sillä lentää. Lyhyellä matkalla akku ei ehdi kulua ja sen lataaminen käy nopeammin. Lentämisen aiheuttamien päästöjen vähentäminen Pohjoismaissa on hyvä alku, mutta se ei riitä. Meidän täytyy luoda kestävä malli, joka voidaan viedä muualle maailmaan. Uskon, että meillä on tässä Finnairin kanssa samat tavoitteet, Forslund selittää tärkeästä yhteistyöstä.