Suomessa on maailman ensimmäinen jäätä murtava moottoroitu irtokeula Saimaa, jonka voimaa testattiin viime viikolla Joensuussa. Saimaa pääsi tositoimiin – minne muuallekaan kuin – Saimaalle. Kokeessa testattiin irtokeulan kykyä murtaa paksumpikin jääkerros.
– Kokeissa irtokeulalle haluttiin todellisia haasteita ja siksi tavoitteena oli löytää niin paksua jäätä kuin mahdollista. Kokeiden ajoitus osui nappiin. Lämpöaalto ei ollut ehtinyt vielä rantautua Suomeen ja jään paksuus oli parhaimmillaan yli 60 senttiä. Kokeet tehtiin käytännössä niin, että ajoimme paikkaan, jossa on yleensä mitattu paksua jäätä. Sitten ukot jäälle tekemään mittauksia ja katsomaan kairalla, kuinka syvää jää todellisuudessa on, sanoo merenkulun asiantuntija Ilari Rainio Väylävirastosta.
Kun irtokeulan vastustajan mitat olivat selvillä, oli aika käydä taistoon. Lopputulos ei yllättänyt: jää kukistui kaikissa kamppailuissa. Tavoitteena on, että irtokeulan avulla Saimaan syväväylän liikennekauden pituutta voitaisiin jopa pidentää.
– Parempi jäänmurtokalusto tarjoaa paremmat valmiudet palvella teollisuuden tarpeita myös tulevaisuudessa. Vaikka Saimaalla kulkisi nykyistä isompia laivoja, tällä irtokeulalla saamme tehtyä tarpeeksi leveää ränniä myös vaikeiden talvien aikana, Rainio toteaa.