Pääsiäinen kasvattaa kananmunien käyttöä ja menekkiä yli kymmenellä prosentilla arkeen verrattuna. Suomalaiset ovat tietoisia munien alkuperästä ja haluavat pöytään yhä enemmän luomua. Luomumunien markkinaosuus kaikista myydyistä kananmunista on jo 20 prosenttia.
– Tärkein syy ostaa luomukananmunia on kanojen hyvinvointi, ja siitä kuluttajat ovat myös valmiita maksamaan. Luomukanalat saavat myös asiantuntijoiden hyvinvointiarviossa korkeimmat pisteet, Pro Luomu ry kertoo.
Luomukananmunat ovat Suomen toiseksi myydyin luomutuote luomubanaanien jälkeen. Monikäyttöisyys, helppous ja hyvä saatavuus edesauttavat suosiota, mutta kuluttajat ovat valmiita myös maksamaan tuotantotavan vastuullisuudesta. Luomumunia ostavat nuoret miehet kuuluvat usein niin sanottuihin munafaneihin. He käyttävät kananmunia paljon ja usein.